Eind november 2018 mocht Gidsenhumus.be de Hasseltse erfgoedverenigingen prikkelen rond het creëren van erfgoedaanbod voor kinderen tijdens hun jaarlijkse Klein Onderhoud. We waren hier op uitnodiging van de dienst erfgoed van Stad Hasselt ism de PXL Hogeschool. In het publiek zaten afgevaardigden van heel wat erfgoedverenigingen samen met studenten postgraduaat cultuureducator van de PXL hogeschool.

De uitgangsvragen:

  • Hoe begin je eraan met weinig middelen maar veel goesting?
  • Hoe voorkom je dat wat je ontwikkelt gewoon blijft liggen omdat niet alle gidsen meezijn in je verhaal of je vrijwilligers het nut van de familiekoffer niet snappen?
  • Hoe kan je zeker zijn dat wat je ontwikkelt ook echt beantwoordt aan de noden van je beoogde doelgroep?
  • Hoe kan je jonge bezoekers beleving bieden aan de ene kant, maar toch je eigen verhaal vertellen aan de andere kant?

We gingen aan de slag met een stappenplan dat uitgaat van cocreatie, focus op de doelgroep en op je eigen noden. Onze ervaring bij onder andere erfgoedsite Kasteel van Horst, waar Barbara enkele jaren werkte voor Herita vzw, leerde ons dat eerste ideeën vaak wild en inspirerend kunnen zijn, maar te vaak voorbij gaan aan de mogelijkheden/beperkingen van onze erfgoedsite, de noden/wensen/verwachtingen van onze doelgroep en de verlangens/bezorgdheden van de mensen rondom het erfgoed (vrijwilligers, medewerkers, leidinggevenden, …).

Met het stappenplan gaan we op zoek naar de randvoorwaarden waaraan ons nieuwe aanbod moet voldoen, bekeken vanuit deze 3 perspectieven. Zo creëren we een kader voor het creatieve proces en een veilige ruimte om te discussiëren over het hoe en wat van het nieuwe aanbod voor onze doelgroep. Een idee is niet beter dan het andere, als het maar aan de randvoorwaarden die we samen bepaald hebben voldoet.

dav
(c) Sarina Wijnen, PXL Hogeschool

Na de theorie werd er in groepjes gewerkt rond concrete cases.
Er werd gebrainstormd rond wat er allemaal komt kijken bij een erfgoeduitstapje voor families en we gingen heel concreet aan de slag met het stappenplan per vereniging.
De studenten van de PXL dachten mee na over de vragen van de erfgoedverenigingen. Een verfrissende combinatie die voor heel wat nieuwe ideeën en synergieën zorgde!
Zo werd er onder andere een plan gesmeed om Hasseltse keramiek opnieuw hip te maken bij de Hasseltse jeugd en zette erfgoedsite Herkenrode een plan op poten om de randvoorwaarden te bepalen waaraan teambuildingsaanbod voor bedrijven op hun site zou moeten voldoen.

Een boeiende avond! Wij zijn alvast benieuwd hoe de verenigingen er verder mee aan de slag zijn gegaan. Meer foto’s vind je hier.

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s